Доки "Аецій..." вилежується, чекаючи перевичитування (але обкладинка вже є!), я потихеньку пишу давно обіцяні (самій собі) пояснення та примітки до гаряче мною любленого роману Ів. Білика "Меч Арея" - і от потроху й викладатиму.
Прецікавий текст, далебі! І з новими мудрими людьми можна познайомитися - маю на увазі перекладача "Старшої Едди".
А ось один з розділів цих приміток

Русана, Крека, Ерка, Херк’я, Хельга, Оспирина

Другого дня після розмови з «Адамісом» посли склали візит ввічливості верховній цариці, дружині Аттіли, званій Крекою. Ось як проходила аудієнція:

«На двірці були многі тереми та кліті. Одні красно зістроєні з гладеньких колод, пов'язаних межи себе як вінки, й здіймаються на добру вись. Тут жила жона Аттіли. Зустрінутий у дверях варварами, я ввійшов до хорому й застав її на м'якому ложу. Підлога була встелена килимами, многі жони стояли окіл цариці. А діви сиділи навпроти неї долі й узорили різноличними нитками корзна, кої вдягають тут зверх одіжі. Вклонившись цариці, я підніс їй дари й вийшов...»

Короткий опис, а все ж знаменний. Можемо ще раз упевнитися в попередньому спостереженні: гунські жінки навіть із найвищих суспільних прошарків (бо зазвичай простолюдинки в цьому сенсі вільніші) ведуть життя доволі відкрите: з’являться на публічних церемоніях, вітають гостей, приймають і вручають подарунки. Загалом, нічого виняткового в цьому факті немає і він не суперечить ні гіпотетичній монголоїдності, ні кочовому способу життя гунів (якщо вони справді були кочовиками і монголоїдами). Навіть далеко пізніші монгольські ханші приймали гостей з Русі та пригощали їх вином. Але й доказом цієї монголоїдності вільний жіночий спосіб життя бути не може.

Реальна, історична дружина Аттіли звалася Крекою чи якось схоже, — можливо, Керкою. А як вона зображена в літературі? Що ж, у романі «Меч Арея» — не надто прихильно. Богданова дружина зветься Русаною, побралися вони без великого почуття і навіть не бачивши одне одного (Богдан усе ще не міг забути свого справжнього найпершого кохання — прекрасної лужичанки Ясновиди). Та й пізніше, хоча мали двох синів, залишалися фактично чужими людьми — і, врешті, роз’їхалися. Нічим особливим Русана не вирізняється, навіть зовнішність її не описана — тільки й того, що «казали гречники, вельми красна лицем».

На щастя, це не єдине літературне зображення першої за часом укладення шлюбу і значенням дружини гунського царя. У таких прикладах героїчного епосу як «Пісня про Нібелунгів», «Поема про Вальтарія міцнорукого» чи у сазі про Тідрека Бернського гунська цариця представлена як шляхетна жона, найдостойніша з достойних, ласкава пані та мудра господиня, порадниця мужа, який дуже її шанує і дуже до неї дослухається, вона ж усіляко схиляє Аттілу до лагідності та поміркованості. Опікується не лише власними дітьми, а й молодшими родичами, численними слугами і не менш численними заручниками — привчає їх до добрих звичаїв, дівчат  учить витонченому рукоділлю (як в описаній Пріском сцені з вишиванням).

Ще цікаво прослідкувати, як змінювалося ім’я Аттілиної дружини. Історично вона Крека (а радше таки Керка), у сазі про Тідрека Бернського — Ерка, у цій формі ще легко пізнати історичну першооснову. Пізніше, у «Старшій Едді» вже зветься  Герк’я (Herkja, там вона не дружина, а служниця чи наложниця Аттіли), в «Пісні про Нібелунгів» та споріднених творах — Герха, Гельха. Це все, очевидно, форми  первісного імені. Дещо остронь цієї групи міститься ім’я Аттілиної дружини з поеми про Вальтарія — Оспирина (Ospirin).    

Сама ж описана Пріском сцена, коли господиня приймає гостей, наглядаючи одночасно за дівчатами-вишивальницями має щось напрочуд зворушливе, патріархальне — чи, правильніше, матріархальне

Гунських дів,

ткаль майстерних,

що золотом шиють,

на розраду тобі;

будеш хазяйкою

всіх скарбів Будлі ,

вбирайся у золото

й вийди за Атлі.”

(з «Другої пісні про Ґудрун» у перекладі Ілька Біленко-Шумахера).

Profile

tin_tina: (Default)
tin_tina

May 2017

M T W T F S S
1 2345 67
891011 121314
15 161718 192021
222324 25262728
293031    

Most Popular Tags

Style Credit

Expand Cut Tags

No cut tags
Page generated 28/06/2017 01:58 am
Powered by Dreamwidth Studios